ВНУТРІШНІЙ СВІТ ОПЕРИ «ДОН ЖУАН»

Автор(и)

  • Річард Расбріджер

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2024-2-3-14

Ключові слова:

«Дон Жуан», Едіпів комплекс, фалічний нарцисизм, проєктивна ідентифікація.

Анотація

Анотація. Автор намагається пояснити ту бентегу, яке викликає опера Моцарта «Дон Жуан». На відміну від тих, хто ідеалізує міць та життєву силу Дона Жуана, автор вважає, що музика Моцарта зображує цього персонажа значно більш порожнім, який використовує фалічний нарцисизм як спосіб виживання в психічній катастрофі шляхом проєкції свого болю в інших. Музика показує, як Жуан живе в проєктивній ідентифікації з багатьма іншими об’єктами та частковими об’єктами, чоловічими та жіночими, і як він зваблює їх до співучасті в його захисній системі. Ця ситуація музично протиставлена світу інших персонажів, особливо жінок, які зображені більш звичайними, більш складними і фактично більш чуттєвими.

Посилання

Allanbrook W. J. (1983). Rhythmic gesture in Mozart: Le Nozze di Figaro and Don Giovanni. Chicago, IL: Chicago UP.

Aristotle (c. 350 BC). Poetics, Heath M., translator. Harmondsworth: Penguin, 1996.

Britton R. (1989). The missing link: Parental sexuality in the Oedipus complex. In: Steiner J., editor, The Oedipus Complex Today, 83–102. London: Karnac.

Britton R. (1998). Belief and Imagination. London: Routledge, 1–7.

Castillo F. G. (1984). Personal communication.

Conrad P. (1990). The libertine’s progress. In: Miller J., editor, The Don Giovanni book: Myths of seduction and betrayal, 81–92. London and Boston, MA: Faber and Faber.

Feder S. (1993). Mozart in D minor – or, the father’s blessing: The father’s curse. In: Ostwald P., Zegans L. S., editors, The pleasures and perils of genius: Mostly Mozart, 125–38. Madison, CT: International UP.

Feder S., Karmel R. L., Pollock G., editors (1990). Psychoanalytic explorations in music, 1-st series. Madison, CT: International UP.

Feder S., Karmel R. L., Pollock G., editors (1993). Psychoanalytic explorations in music, 2-nd series. Madison, CT: International UP.

Fielding H. (1749). The history of Tom Jones, a foundling. London: A Millar.

Forman E. (1981). Don Juan before da Ponte. In: Rushton J., W. A. Mozart: Don Giovanni, 27–44. Cambridge, UK: Cambridge UP.

Gedo J. E. (1997). On the psychological core of opera: Mythic themes in Don Giovanni and Der Rosenkavalier. Ann. Psychoanal. 25: 49–59.

Grunberger B. (1979). Narcissism: Psychoanalytic essays. Madison, CT: International UP.

Kerman J. (1990). Reading Don Giovanni. In: Miller J., editor, The Don Giovanni book: Myths of seduction and betrayal, 108–25. London and, Boston, MA: Faber and Faber.

Kierkegaard S. (1843). Either ⁄or, Swenson, D. F., Swenson, L. M., translators. Princeton, NJ: Princeton UP, 1944.

Klein M. (1928). Early stages of the Oedipus conflict. Int. J. Psychoanal. 9: 167–80. In: The writings of Melanie Klein, vol. 1, 186–98. London: Hogarth, 1975.

Klein M. (1937). Love, guilt and reparation. In: The writings of Melanie Klein, vol. 1, 306–43. London: Hogarth, 1975; Virago, 1997.

Klein M. (1945). The Oedipus complex in the light of early anxieties. In: The writings of Melanie Klein, vol. 1, 370–419. London: Hogarth, 1975.

Klein M. (1946). Notes on some schizoid mechanisms. Int. J. Psychoanal. 27: 99–110. In: The writings of Melanie Klein, vol. 3, 1–24. London: Hogarth, 1975; London: Virago, 1997.

Kohut H. (1957). Observations on the psychological functions of music. JAPA 5: 389–407.

Lipking L. (1990). Donna abbandonata. In: Miller J., editor, The Don Giovanni book: Myths of seduction and betrayal, 36–47. London and Boston, MA: Faber and Faber.

Miller J. (ed.) (1990). The Don Giovanni book: Myths of seduction and betrayal. London and Boston, MA: Faber and Faber.

Mozart W. A. (1961). Don Giovanni, vocal score. New York, NY: Schirmer.

Nass M. L. (1971). Some considerations of a psychoanalytic interpretation of music. Psychoanal. Q. 40: 303–16.

Orlinck S. (1967). A canzonetta fiorentina in Don Giovanni? Mozart Jahrbuch, 121–32.

Racker H. (1951). Contributions to psychoanalysis of music. Am. Imago 8: 129–63.

Rank O. (1924). Die Don Juan-Gestalt. Leipzig: Internationaler Psychoanalytischer Verlag. Winter D. G., translator and editor, The Don Juan legend. Princeton, NJ: Princeton UP, 1975.

Robinson M. F. (1997). The alternative endings of Mozart’s Don Giovanni. In: Hunter M., Webster J., editors, Opera buffa in Mozart’s Vienna, 261–85. Cambridge, UK: Cambridge UP.

Rusbridger R. (2004). Elements of the Oedipus complex: a Kleinian account. Int. J. Psychoanal. 85: 731–48.

Rushton J. (1981). W. A. Mozart: Don Giovanni. Cambridge, UK: Cambridge UP.

Solomon M. (1995). Mozart: A life. London: Hutchinson.

Stein A. (2007). The sound of memory: music and acoustic origins. Am. Imago 64: 59–85.

Sterba R. F. (1965). Psychoanalysis and music. Am. Imago 22: 96–111.

Waldoff J. (1997). Don Giovanni: recognition denied. In: Hunter M., Webster J., editors, Opera buffa in Mozart’s Vienna, 286–310. Cambridge, UK: Cambridge UP.

Webster J. (1991). The analysis of Mozart’s arias. In Eisen C., editor, Mozart studies, vol. 1, 101–99. Oxford, UK: Oxford UP.

Williams B. (1981). Don Giovanni as an idea. In Rushton J., W. A. Mozart: Don Giovanni, 81–91. Cambridge, UK: Cambridge UP.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-14

Як цитувати

Расбріджер, Р. (2024). ВНУТРІШНІЙ СВІТ ОПЕРИ «ДОН ЖУАН». Український психоаналітичний журнал, 2(3), 154–164. https://doi.org/10.32782/upj/2024-2-3-14