THE ISSUE OF ADOLESCENCE IN PSYCHOANALYSIS: THEORY, TECHNIQUES AND ETHICS OF PRACTICAL WORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-2-12

Keywords:

adolescence, castration complex, ethics of psychoanalysis, Oedipus complex, psychoanalysis, psychoanalytic therapy, puberty

Abstract

The article presents the key psychoanalytic ideas regarding structural transformations, unconscious processes, and relationships with the object that characterize adolescence. The logic of adolescence is described as a series of sequences: from infantile psychosexuality to mature one, from reactivation of the Primary Oedipal complex to the resolution of the Secondary, from Imaginary castration to the Symbolic one, from the “castrated” gender to the female, from the Oedipal Super-Ego to the Cultural Super-Ego, from the incestuous object to extra-family object choices, from the Name of the Father to a symbolic set of identification objects. It is shown how acting out and choosing the “impossible object” – thing, alcohol, virtual content, or “nothing” – are adolescents’ attempts to cope with puberty challenges. The authors also provide an overview of recommendations regarding the technique of working with adolescents and suggest basing the stated technical aspects on the grounds of psychoanalytic ethics. The work formulated 5 points that combine ethics and technical goals in psychoanalytic work with adolescents: 1) to formulate and to follow first of all the request of the adolescent himself or herself; 2) to stay in the ethical position that knowledge is on the subject’s side, avoiding “teaching” or “treating” adolescent’s opinions, feelings, attitudes; 3) to maintain the subjectivity of the adolescent in relation to his or her suffering, history and desire; 4) to respect the adolescent’s symptom as an attempt to invent something that could resolve an existing internal conflict or respond to anxiety; 5) to support the adolescent in his or her work of grief over a number of losses – the phallic father, infantile ideas about the feminine, the Oedipus promise, his or her past body and child’s place in the Primary Oedipal situation.

References

Atzil-Slonim, D. (2019). Psychodynamic psychotherapy for adolescents. In Contemporary Psychodynamic Psychotherapy (pp. 253–266). Academic Press.

Blos, P. (1979). The adolescent passage. New York.

Brady, M. (2018). Braving the erotic field in the treatment of adolescents. Journal of Child Psychotherapy.

Druzhenenko, D. (2012). Le Père «impuissant» et l’objet a «impossible»: impasses adolescentes dans le lien social actuel. (Дисертація).

Eissler, K. R. (1958). Notes on Problems of Technique in the Psychoanalytic Treatment of Adolescents. The Psychoanalytic Study of the Child, 13(1), 223–254.

Fonagy, P., & Target, M. (1994). The efficacy of psychoanalysis for children with disruptive disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 33(1), 45–55.

Freud, S. (1990). Три нариси з теорії сексуальності. Просвіта.

Freud, S. (2006). Сексуальне життя. ТОВ «Фірма СТД».

Gulina, M. A. (2018). Hypostases and Transformarions of the Concept of the Father in Psychoanalysis. Counseling Psychology and Psychotherapy, 26(1), 129–145.

Hartmann, D. (1969). A study of drug-taking adolescents. The Psychoanalytic Study of the Child, 24(1), 384–398.

Lacan, J. (1938). Les complexes familiaux en pathologie. Editions des Grandes-Têtes-Molles de notre époque.

Lacan, J. (1953). Le mythe individuel du névrosé: poésie et vérité dans la névrosé. Ornicar.

Lacan, J. (1953). Le symbolique, l’imaginaire et le réel.

Lacan, J. (2013). Етика психоаналізу 1959–1960: Семінар Жака Лакана. Routledge.

Lacan, J. (б.р.). Замітка про дитину. Міжнародний психоаналітичний журнал, (2), 59–62.

Lacan, J. (б.р.). Значення фалоса. Міжнародний психоаналітичний журнал, (0), 7–20.

Lacan, J. (б.р.). Про питання, що передує будь-якому можливому підходу до роботи з психозом. Міжнародний психоаналітичний журнал, (2), 7–58.

Lesourd, S. (2002). Adolescences... Rencontre du féminin. Érès.

Lesourd, S. (2006). La construction différentielle du sujet. Comment taire le sujet? Des discours aux parlottes libérales. У Comment taire le sujet? Des discours aux parlottes libérales (с. 52–56). ERES.

Lesourd, S. (2012). Comment taire le sujet? Érès.

Lesourd, S. (2013). Підліткова конструкція. Érès.

Marty, F. (2009). Le dévoilement du génital. Le génital et la puberté dans l’oeuvre de S. Freud. Actualités psychopathologiques de l’adolescence (с. 31–44). De Boeck Supérieur «Oxalis».

Моргенштерн, С. (2015). Дитячий психоаналіз: Структура особистості. Характерологія. Клінічна практика. Київ: МІГП.

Ouvry, O. (2006). Des théories sexuelles infantiles à la sexualité adulte. De l’infantile au juvenile (с. 49–64). ERES «Le Bachelier».

Podolskiy, A. I., Druzhinenko, D. A., Podolskiy, O. A., & Schmoll, P. (2014). Using videogames to treat childhood obesity. Psychology in Russia, 7(4), 51–64.

Rice, T., Derish, N., & Hoffman, L. (2018). Child and adolescent psychoanalysis as contemporary psychotherapy: Insights from a semistructured interview of practitioners. American Journal of Psychotherapy, 71(2), 65–69.

Smaller, M. D. (2012). Psychoanalysis and the forward edge hit the streets: The Analytic Service to Adolescents Program (ASAP). Psychoanalytic Inquiry, 32(2), 136–146.

Streek-Fischer, A. (1994). Entwicklungslinien der Adoleszenz. Narzissmus und Uebergagndsphaenomene. Psyche, (9), 509–528.

Vinocur Fischbein, S. (2010). Psychoanalysis and virtual reality. The International Journal of Psychoanalysis, 91(4), 985–988.

Zachrisson, A. (2006). Analytic work with adolescents. The Scandinavian Psychoanalytic Review, 29(2), 106–114.

Великодна, М. С. (б.р.). Психодіагностика ставлення підлітків до ризикованої поведінки: модифікація колірного тесту ставлень. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», (1), 17–22.

Великодна, М. С. (2019). Теоретичні погляди на особистісну зрілість у психоаналітичних теоріях. У Особистісна зрілість як проблема сучасної психології: колективна монографія (с. 52–58). Кривий Ріг: КДПУ.

Великодна, М. С. (2013). Тіло як застава для Іншого. Дитина-об’єкт, дитина-суб’єкт. У Матеріали XIX семінару Фрейдова поля в Україні (с. 87–94). Сімферополь.

Вертманн, А. (1999). Психоаналіз підлітків. Консультативна психологія та психотерапія, 7(3), 133–154.

Дольто, Ф. (2017). На боці підлітка. Litres.

Published

2025-06-30

How to Cite

Velykodna, M., & Edelieva, K. (2025). THE ISSUE OF ADOLESCENCE IN PSYCHOANALYSIS: THEORY, TECHNIQUES AND ETHICS OF PRACTICAL WORK. Ukrainian Psychoanalytic Journal, 3(2), 134–141. https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-2-12