ПОЄДНАННЯ ПСИХОАНАЛІЗУ І ХРИСТИЯНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ В ДІЯЛЬНОСТІ ОСКАРА ПФІСТЕРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2023-3-7

Ключові слова:

Оскар Пфістер, християнське виховання, педагогічний аналіз, педаналіз, психоаналітична педагогіка, психоаналіз

Анотація

У статті розкриваються основні віхи життя і ключові ідеї О. Пфістера. Зазначено, що О. Пфістер народився в Цюріху в родині протестантського священика і вчительки гри на фортепіано. Попри те що батько О. Пфістер помер через три роки після народження сина, своє подальше життя Оскар так само пов’язав із релігією. Через те що християнська церква не могла, на думку О. Пфістера, задовольнити духовні потреби людей, молодий священик прагнув розробити підхід, який допомагав би іншим людям розібратися зі своїми страхами й совістю. Для цього О. Пфістер почав вивчати і впроваджувати ідеї З. Фрейда, з яким протягом життя підтримував дружні відносини. Крім того, О. Пфістеру вдалося вплинути на представників католицької церкви і посприяти доброзичливо-нейтральному ставленню Папи Римського до психоаналізу. Намагаючись поєднати ідеї психоаналізу і християнського виховання, О. Пфістер розробив своєрідний метод педагогічного аналізу (педаналізу), який полягав у терапії девіантної поведінки підлітків і намаганні навчити дітей приймати себе. При цьому ключове завдання вчителя полягало в передачі духовно-морального спрямування учням, тобто вчитель мав виступати для учнів ідеальною моделлю для наслідування. Завдяки діяльності О. Пфістера в межах психоаналітичної педагогіки визначились дві цілі – негативна, коли увага концентрується на корекції поведінкових проявів дитини, і позитивна, коли діяльність спрямована на розвиток обдарованості й автономію особистості. Зроблено висновок, що на тлі панування у країнах Європи авторитарного виховання О. Пфістер прагнув направити педагогіку таким чином, щоб на зміну примусу та диктату авторитарної системи прийшло моральне виховання й усвідомлене ставлення дітей до навчання. Підсумовано, що творчі ідеї О. Пфістера отримали новий імпульс у другій половині ХХ ст. і досі викликають інтерес фахівців.

Посилання

Нелін, Є. В. (2022). Витоки юнгіанської психоаналітичної педагогіки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. № 86. 150–155. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.86.29.

Фройд, З. (2020). Тотем і табу. Харків: Фоліо. 272 с.

Caldin, R. (2016). Oskar Pfister. La pedagogia psicoanalitica. In P. Crispiani (ed.), Storia della Pedagogia speciale. L’origine, lo sviluppo, la differenziazione. 333–342. Pisa: ETS.

Cooper-White, P. (2018). Old and dirty gods: Religion, antisemitism, and the origins of psychoanalysis. Routledge/Taylor & Francis Group.

Cinotti, A. (2020). La Pedagogia Psicoanalitica di Oskar Pfister. Traiettorie di educative nella disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion. V. 8. № 2. 33–43. https://doi.org/10.7346/sipes-02-2020-02.

Foschi, R., Innamorati, M. & Taradel, R. (2018). “A Disease of Our Time”: Catholic Church’s Condemnation and Absolution of Psychoanalysis (1924–1975). History of Behavioral Sciences. Vol. 54. Iss. 2. 85–100. URL: https://doi.org/10.1002/jhbs.21894.

Paim da Silva, M. V. (2021). Psicanálise e Educação: Necessidade de Uma Relação no Processo de Ensino-Aprendizagem. Revista Velho Chico. Vol. 1. № 1. URL: http://tvc.lapa.ifbaiano.edu.br/ojs/index.php/rvc/article/view/10/2.

Pashova, A., Vodenicharov, P. (2022). The Movement for New Education in the Interwar Period. Women’s Access to Science and Culture. In Academic cultures between Dependencies and Independencies in the interwar Black Sea Region. University Publishing House Neofit Rilski, Blagoevgrad.

Pfister, O. (2020). Christianity and Fear A Study in History and in the Psychology and Hygiene of Religion. London. Routledge. URL: https://doi.org/10.4324/9781003109587.

Pfister, O. (1929). Elternfehler. Verlag der Zeitschrift für psychoanalytische Pädagogik. III. Jahrgang. Heft 7. April 1929. Wien. URL: https://archive.org/details/Pfister_1929_Elternfehler_k/mode/2up?view=theater&ui=embed&wrapper=false.

Pfister, O. (1917). The domain of the pedanalysis. In O. Pfister & C. R. Payne (Trans.), The psychoanalytic method. 529–534. Moffat, Yard & Company. https://doi.org/10.1037/13862-024.

Sigmund Freud – Oskar Pfister: Briefe (1907–1926). (1965). Frankfurt/M.: Fischer.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-21

Як цитувати

Нелін, Є. (2023). ПОЄДНАННЯ ПСИХОАНАЛІЗУ І ХРИСТИЯНСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ В ДІЯЛЬНОСТІ ОСКАРА ПФІСТЕРА. Український психоаналітичний журнал, 1(3), 45–47. https://doi.org/10.32782/upj/2023-3-7