ПРОБЛЕМАТИКА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ В ПСИХОАНАЛІЗІ: ТЕОРІЯ, ТЕХНІКА ТА ЕТИКА ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Марʼяна Великодна Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0001-6269-793X
  • Катерина Еделєва Національна психологічна асоціація

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-2-12

Ключові слова:

пубертат, підлітковий вік, Едипів комплекс, кастраційний комплекс, етика психоаналізу, психоаналіз, психоаналітична терапія, статеве дозрівання

Анотація

У статті висвітлено ключові психоаналітичні ідеї щодо структурних перетворень, несвідомих процесів і відносин з об’єктом, характерних для підліткового віку. Описано логіку підлітковості як низку послідовностей: від інфантильної психосексуальності до зрілої, від реактивації Первинного Едипального комплексу до вирішення Вторинного, від уявної кастрації до Символічної, від «кастрованої» статі до жіночої, від Едипального Над-Я до Культурного, від інцестуозного об’єкта до позасімейних виборів, від Імені Отця до символічної множини об’єктів ідентифікації. Відзначено, що програвання або вибір «неможливого об’єкта» – речі, алкоголю, віртуального контенту або «ніщо» – є спробою підлітка опанувати й переробити виклики пубертату. Автори також роблять огляд рекомендацій і технічних прийомів щодо техніки роботи з підлітками, що опубліковані психоаналітиками, і впорядковують викладені технічні аспекти питань психоаналітичної етики. Сформульовані такі 5 положень, які поєднують етику і технічні цілі в психоаналітичній роботі з підлітками: 1) дотримуватися запиту підлітка, супроводжуючи його формулювання як такого, що відрізняється від запиту батьків або установи; 2) дотримуватися етичної позиції, яка стверджує, що знання перебувають на боці суб’єкта, уникаючи «навчання» або «лікування» думок, почуттів, ставлень підлітка; 3) підтримувати суб’єктивність (суб’єктність) підлітка щодо свого страждання, своєї історії та своїх бажань; 4) виявляти повагу до симптому підлітка як до спроби винайти щось таке, що буде здатне вирішити наявний внутрішній конфлікт або відповісти на тривогу; 5) супроводжувати підлітка в його роботі скорботи за низкою втрат: фалічного батька, інфантильних уявлень про жіноче, Едипової обіцянки, свого минулого тіла та дитячого місця з Первинної Едипальної ситуації.

Посилання

Atzil-Slonim, D. (2019). Psychodynamic psychotherapy for adolescents. In Contemporary Psychodynamic Psychotherapy (pp. 253–266). Academic Press.

Blos, P. (1979). The adolescent passage. New York.

Brady, M. (2018). Braving the erotic field in the treatment of adolescents. Journal of Child Psychotherapy.

Druzhenenko, D. (2012). Le Père «impuissant» et l’objet a «impossible»: impasses adolescentes dans le lien social actuel. (Дисертація).

Eissler, K. R. (1958). Notes on Problems of Technique in the Psychoanalytic Treatment of Adolescents. The Psychoanalytic Study of the Child, 13(1), 223–254.

Fonagy, P., & Target, M. (1994). The efficacy of psychoanalysis for children with disruptive disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 33(1), 45–55.

Freud, S. (1990). Три нариси з теорії сексуальності. Просвіта.

Freud, S. (2006). Сексуальне життя. ТОВ «Фірма СТД».

Gulina, M. A. (2018). Hypostases and Transformarions of the Concept of the Father in Psychoanalysis. Counseling Psychology and Psychotherapy, 26(1), 129–145.

Hartmann, D. (1969). A study of drug-taking adolescents. The Psychoanalytic Study of the Child, 24(1), 384–398.

Lacan, J. (1938). Les complexes familiaux en pathologie. Editions des Grandes-Têtes-Molles de notre époque.

Lacan, J. (1953). Le mythe individuel du névrosé: poésie et vérité dans la névrosé. Ornicar.

Lacan, J. (1953). Le symbolique, l’imaginaire et le réel.

Lacan, J. (2013). Етика психоаналізу 1959–1960: Семінар Жака Лакана. Routledge.

Lacan, J. (б.р.). Замітка про дитину. Міжнародний психоаналітичний журнал, (2), 59–62.

Lacan, J. (б.р.). Значення фалоса. Міжнародний психоаналітичний журнал, (0), 7–20.

Lacan, J. (б.р.). Про питання, що передує будь-якому можливому підходу до роботи з психозом. Міжнародний психоаналітичний журнал, (2), 7–58.

Lesourd, S. (2002). Adolescences... Rencontre du féminin. Érès.

Lesourd, S. (2006). La construction différentielle du sujet. Comment taire le sujet? Des discours aux parlottes libérales. У Comment taire le sujet? Des discours aux parlottes libérales (с. 52–56). ERES.

Lesourd, S. (2012). Comment taire le sujet? Érès.

Lesourd, S. (2013). Підліткова конструкція. Érès.

Marty, F. (2009). Le dévoilement du génital. Le génital et la puberté dans l’oeuvre de S. Freud. Actualités psychopathologiques de l’adolescence (с. 31–44). De Boeck Supérieur «Oxalis».

Моргенштерн, С. (2015). Дитячий психоаналіз: Структура особистості. Характерологія. Клінічна практика. Київ: МІГП.

Ouvry, O. (2006). Des théories sexuelles infantiles à la sexualité adulte. De l’infantile au juvenile (с. 49–64). ERES «Le Bachelier».

Podolskiy, A. I., Druzhinenko, D. A., Podolskiy, O. A., & Schmoll, P. (2014). Using videogames to treat childhood obesity. Psychology in Russia, 7(4), 51–64.

Rice, T., Derish, N., & Hoffman, L. (2018). Child and adolescent psychoanalysis as contemporary psychotherapy: Insights from a semistructured interview of practitioners. American Journal of Psychotherapy, 71(2), 65–69.

Smaller, M. D. (2012). Psychoanalysis and the forward edge hit the streets: The Analytic Service to Adolescents Program (ASAP). Psychoanalytic Inquiry, 32(2), 136–146.

Streek-Fischer, A. (1994). Entwicklungslinien der Adoleszenz. Narzissmus und Uebergagndsphaenomene. Psyche, (9), 509–528.

Vinocur Fischbein, S. (2010). Psychoanalysis and virtual reality. The International Journal of Psychoanalysis, 91(4), 985–988.

Zachrisson, A. (2006). Analytic work with adolescents. The Scandinavian Psychoanalytic Review, 29(2), 106–114.

Великодна, М. С. (б.р.). Психодіагностика ставлення підлітків до ризикованої поведінки: модифікація колірного тесту ставлень. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», (1), 17–22.

Великодна, М. С. (2019). Теоретичні погляди на особистісну зрілість у психоаналітичних теоріях. У Особистісна зрілість як проблема сучасної психології: колективна монографія (с. 52–58). Кривий Ріг: КДПУ.

Великодна, М. С. (2013). Тіло як застава для Іншого. Дитина-об’єкт, дитина-суб’єкт. У Матеріали XIX семінару Фрейдова поля в Україні (с. 87–94). Сімферополь.

Вертманн, А. (1999). Психоаналіз підлітків. Консультативна психологія та психотерапія, 7(3), 133–154.

Дольто, Ф. (2017). На боці підлітка. Litres.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Великодна, М., & Еделєва, К. (2025). ПРОБЛЕМАТИКА ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ В ПСИХОАНАЛІЗІ: ТЕОРІЯ, ТЕХНІКА ТА ЕТИКА ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ. Український психоаналітичний журнал, 3(2), 134–141. https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-2-12