ПСИХОАНАЛІТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО ПЕРЕЖИВАННЯ МІГРАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-1-8Ключові слова:
міграція, туга за батьківщиною, ностальгія, втрата, скорбота, внутрішній світ, символіка, зв’язок.Анотація
Анотація. У статті розглядається досвід і значення міграції у внутрішньому світі. Стаття починається з літературного прикладу «Брукліну» Колма Тойбіна, який показує вісцеральний і соматичний вплив покидання власного дому в зовнішньому світі заради нового й незнайомого місця, що називається «тугою за домом». Це перегукується з описом Кляйн про зруйнований внутрішній світ, де все стало погано: «Це було схоже на прихід ночі, якщо ти знаєш, що більше ніколи не побачиш денного світла» (Тойбін). Саме в цей момент може розпочатися повільний процес відновлення, який з болем відбудовує внутрішній світ (Кляйн). Я використовую приклад, щоб показати, як в аналізі може відбуватися цей повільний процес відновлення. Захисні механізми, які мій пацієнт П. використовував для підтримки себе протягом усього свого життя, ставали все більш напруженими після втрати свого будинку 15 років тому, поки в нього не стався серйозний зрив. У своєму аналізі П. почав оплакувати все, що він втратив і зруйнував, свою провину за всемогутній контроль і збуджений тріумф над батьком, як у своєму зовнішньому світі, так і у своєму внутрішньому світі. Він зіткнувся з тим, наскільки він був архітектором власного падіння, і лікування стало «домом», де він міг зустрітися зі своїми тривогами і страхами щодо того, що можна відновити, а що – ні. Нарешті, я вважаю, що ностальгія – це зв’язок із хорошим об’єктом, домом, який зазвичай виражається через первинні фізичні відчуття, часто пов’язані з місцем, смаком, запахом. Це зв’язок із частковим предметним світом. Психоаналітики часто розглядають ностальгію як ідеалізацію, але я вважаю, що це слізлива ностальгія, яка відрізняється від вісцерального зв’язку із залишком втраченого хорошого об’єкта, хронічного відчуття втрати і горя, «вшанування пам’яті померлих» (Бріттон). Ностальгію можна розглядати як нитку ментального зв’язку, що уможливлює формування особистої ідентичності через емпіричну пам’ять про минулі та теперішні події і травми.
Посилання
Angalou, M. (1987). All God’s Children need Travelling Shoes. Virago.
Akhtar, S. (1999). The Immigrant, the Exile, and the Experience of Nostalgia. International Journal Applied Psychoanalytic Studies, 1 (2), 123–130.
Britton, R. (2018). ‘The mountains of primal grief”. In Garvey, P and Long, K. (ed) (2018) The Klein Tradition: Lines of Development. Oxon and New York, Routledge, pp. 113–125.
Freud, S. (1917). Mourning and Melancholia, S.E., pp. 237–258. London, Hogarth.
Grinberg, L., Grinberg, R. (1999). Psychoanalytic perspectives on migration. In Bell, D. (ed.) (1999).
Psychoanalysis and Culture: A Kleinian Perspective. London & New York, Karnac Books, pp. 154-169.
Klein, M. (1935). A contribution to the psychogenesis of manic-depressive states. IJPA, 16, 145–174.
Klein, M. (1940). Mourning and its relation to manic-depressive states. IJPA, 21, 125–153.
Steiner, J. (2015). The Use and Abuse of Omnipotence in the Journey of the hero. Psychoanalytic Quarterly, 84, 695–718.
Toibin, C. (2009). Brooklyn. Viking, London.
Wolhein, R. (1984). The thread of life, Yale University Press; New Haven, CT and London.