ПСИХОАНАЛІТИЧНА ПЕДАГОГІКА В ОЦІНКАХ СУЧАСНИХ ДОСЛІДНИКІВ І ПРАКТИКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2023-2-4

Ключові слова:

психоаналітична педагогіка, психоаналіз, теорія виховання, експертна оцінка, опитування

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження поглядів сучасних теоретиків і практиків психоаналізу на проблему розвитку психоаналітичної педагогіки. Розкрито особливості розвитку психоаналітичної педагогіки наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. Обґрунтовано три підходи до використання психоаналізу в освітній практиці: критичний, дуальний і комунікативний. Проведено експертну оцінку сучасного стану психоаналітичної педагогіки. Визначення експертів зроблено за формальними критеріями: наявність наукового ступеня та праць із психоаналітичної педагогіки, належність до професійних спільнот, стаж роботи тощо. Встановлено, що психоаналітична педагогіка не була витвором одного фахівця, а виникла внаслідок паралельних розвідок багатьох дослідників, зокрема З. Фрейда, А. Адлера, К. Юнга, Ш. Ференці, О. Пфістера, А. Фрейд, М. Кляйн та ін. Внаслідок цього сучасні фахівці в роботі з дітьми часто використовують еклектичний підхід, тобто поєднують успішні практики різних напрямів психоаналізу. Проаналізовано найбільш перспективні освітні галузі, у яких доцільно розвивати ідеї психоаналітичної педагогіки та відповідно ті сфери сучасної освіти, у яких психоаналітична педагогіка себе вичерпала. Зазначено, що особливої уваги потребує психоаналітико-педагогічна підготовка студентів вищих шкіл, при цьому використання психоаналізу в дошкільній освіті є найменш перспективним з урахування вивченості цієї проблеми. Встановлено, що на сучасному етапі психоаналітична педагогіка продовжує розвиватися, як набір розрізнених методів, а не цілісна система поглядів на навчання та виховання. При цьому статус психоаналітичної педагогіки досі залишається не визначеним. Зроблено висновок, що психоаналітична педагогіка продовжує динамічно розвиватися, однак кількісне збільшення розвідок не призводить до якісних змін. Перспективи подальших досліджень сплановано у вивченні навчальних програм із психоаналітичної педагогіки.

Посилання

Barande, I., Barande, R. (1982). Psychoanalyse in Frankreich. In: Eicke D (Hrsg) Psychologie des XX. Jahrhunderts, Tiefenpsychologie, Band. II. Beltz, Weinheim.

Bittner, G. (2003). Psychoanalytische Pädagogik – heute? In B. Rathmayr & M. Ralser (Hrsg.), Zukunft Erziehungswissenschaft. Auffassungen und Neufassungen einer Disziplin im Umbruch. Innsbruck: studia, 149–159.

Britzman, D. (2021). Anticipating Education: Concepts for Imagining Pedagogy with Psychoanalysis. Stylus Publishing, LLC.

Psicoanalisi a scuola. Valutare e prevenire la dispersione scolastica (2022). A cura di D. Biondo, R. Patalano, C. Rotondo ed al. Vecchiarelli Editore, 347 p. URL: https://www.psicoanalisiesociale.it/wp-content/uploads/2022/03/Psicoanalisi-a-scuola.pdf.

Trescher, H.-G. (1990). Theorie und Praxis der Psychoanalytischen Pädagogik. Mainz: Grünewald.

Кушнір, Ю.В., Більо, Т.О. (2017). Теоретичні основи психоаналітичної педагогіки в умовах сучасного виховання. Український педагогічний журнал, 4, 76–80.

Нелін, Є.В. (2017). Психоаналітична педагогіка як новітня концепція в освіті постнекласичного суспільства. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки: зб. наук. Праць, 4(59), 263–267.

Паніотто, В., Харченко, Н. (2017). Методи опитування. Підручник. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 342 с.

Петренко, О.Б. (2017). Психоаналітична педагогіка: інновація ХХІ ст. чи історико-педагогічна реконструкція досвіду першої третини ХХ ст. Інноватика у вихованні, 6, 53–62.

Сисоєва, С.О., Кристопчук, Т.Є. (2013). Методологія науково-педагогічних досліджень. Рівне: Волинські обереги, 360 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/162001669.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-09

Як цитувати

Нелін, Є. (2023). ПСИХОАНАЛІТИЧНА ПЕДАГОГІКА В ОЦІНКАХ СУЧАСНИХ ДОСЛІДНИКІВ І ПРАКТИКІВ. Український психоаналітичний журнал, 1(2), 35–38. https://doi.org/10.32782/upj/2023-2-4