ПАРАДОКСИ СУЧАСНОЇ ДІЙСНОСТІ: ПСИХОАНАЛІТИЧНИЙ ПОГЛЯД НА АМБІВАЛЕНТНІСТЬ НОВОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/upj/2025-3-2-8Ключові слова:
психоаналіз, парадокси сучасності, амбівалентність, новий час, парадокси комфорту і стресу, парадокси комунікації і автентичності, парадокси вибору і сенсу, технологічні парадокси, екзистенційні парадоксиАнотація
Сучасна епоха характеризується стрімкими технологічними, соціально-економічними, науковими, екологічними та культурними змінами й приносить із собою не лише прогрес, а й унікальні парадокси, які відображають глибоку амбівалентність людського досвіду: люди, перебуваючи ближче один до одного, завдяки технологіям, відчувають ізоляцію, а прагнення до індивідуальності іноді супроводжується втратою власного «Я». Ці та подібні до них парадоксальні феномени відкривають нові горизонти для психоаналізу, який може стати інструментом осмислення внутрішньої динаміки сучасної людини. Незважаючи на те, що психоаналітичні концепції часто застосовуються для вивчення та пояснення різних аспектів психіки та поведінки людини, питання парадоксів сучасності у дзеркалі досвіду людини залишаються недостатньо дослідженими. На наш погляд, серед найбільш актуальних проблем можна виокремити такі: як сучасні мегатехнології й стрімкі зміни в усіх сферах нового часу впливають на відчуття себе, формування ідентичності та міжособистісних зв’язків, як амбівалентність буття в сучасному світі позначається в досвіді людини, які взагалі парадокси виникли останніми роками та стали предметом переживань аналізантів. Ці питання розглянуті в рамках цієї статті з психоаналітичного боку. У психоаналітичному контексті парадокс з’являється як форма виразу глибинної амбівалентності, що виникає між бажанням і страхом, любов’ю і ненавистю, відчуттям приналежності та самотності. Аналіз еволюції психоаналітичних поглядів дозволяє простежити, як різні школи психоаналізу трактували конфліктні та амбівалентні аспекти людського досвіду. Авторка цієї статті провела лонгітюдне включене дослідження парадоксів сучасності й висвітлила їх з психоаналітичного боку. Будучи практикуючим консультантом з 26-річним досвідом і науковцем з 24-річним досвідом, застосовувала впродовж тривалого часу, з 2017 року по 2024 рік, різноманітні методичні підходи та методи з понад 400 аналізантів, зокрема: клінічний аналіз, теоретичний аналіз, психоаналітична інтерпретація. На початковому етапі дослідження авторка цієї статті, проаналізувавши клінічні випадки з власної практики, виділила такі чотири парадокси і дала їм психоаналітичне тлумачення посилаючись на ідеї М. Кляйн, Д. Виннікотта, З. Фройда, Г. Когута, А. Елліота, Е. Фромма та ін. Клінічні спостереження автора статті за парадоксами сучасності спираються на багаторічний досвід роботи з клієнтами, зокрема, під час психоаналітичних консультацій і психотерапевтичних сеансів. Збирання й систематизація парадоксів привели автора статті до необхідності їх класифікації, що знайшло своє відображення у розподіленні виявлених парадоксів за 5 сферами, а саме: парадокси комфорту і стресу (1), парадокси комунікації і автентичності (2), парадокси вибору і сенсу (3), технологічні парадокси (4) та екзистенційні парадокси (5). Практика автора охоплює різні соціальні групи, вікові категорії та особисті історії. Через інтерпретацію їхніх переживань та відчуттів було виділено типові елементи опису парадоксів сучасного світу, а саме: феномен, психоаналітичний погляд і терапевтична задача. Регламентований обсяг статті дозволив авторці дослідження навести аж ніяк не повний перелік із виділених та описаних нею Парадоксів, а саме 10, за наведеною вище схемою. Психоаналітик повинен створити середовище, де клієнт може досліджувати ці суперечності без страху осуду. Автор обґрунтовує психоаналітичні методи, які можуть бути ефективними в роботі з такими клієнтами. Стаття містить рекомендації відповідно до психоаналітичного підходу до парадоксів сучасності й описує контексти, в яких це може бути важливим. Відтак автор формулює висновок про те, що сучасні парадокси не є випадковими, а відображають глибокі внутрішні процеси, які потребують розуміння через призму психоаналітичних теорій. Результати дослідження можуть слугувати основою для подальших психоаналітичних досліджень, спрямованих на розвиток терапевтичних підходів, що допомагають людині знаходити баланс між новими технологіями та внутрішнім світом, відновлюючи зв’язок з автентичним «Я».
Посилання
Біон, В. Р. (2009). Елементи психоаналізу.
Кириченко, В. В. (2021). Соціальні парадокси професійного розвитку у сучасному українському суспільстві. Актуальні проблеми теоретичної та консультативної психології : матеріали V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (21–22 квітня 2021 року), 21–27.
Лепьохін, Є. (2022). Інтерпретаційні парадокси текстової відкритості: наратологічне, психоаналітичне та феміністичне розкодування новели «Грішниця» Леся Мартовича. Слово і Час.
Лисенко, Л. В. (2021). Культурне сьогодення України та «етнічний парадокс сучасності». In Діалог культур у Європейському освітньому просторі. Київський національний університет технологій та дизайну.
Фрейд З. (2020). Невдоволення культурою. Про психоаналіз. Психоаналітичні етюди. Психологія мас та аналіз людського «Я». Фоліо, 352 с.
Чернишова, Л. М. (2021). Парадокси психоаналізу. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. ДДУВС, 30.04.2021. 341–346.
Юнґ, К. Ґ. (2020). Аion: Нариси щодо символіки самості. Видавництво Астролябія / Astrolabe Publishing
Ambresin, G., Leuzinger-Bohleber, M., Fischmann, T., Axmacher, N., Hattingen, E., Bansal, R., & Peterson, B. S. (2023). The multi-level outcome study of psychoanalysis for chronically depressed patients with early trauma (MODE): rationale and design of an international multicenter randomized controlled trial. BMC psychiatry, 23(1), 844.
Barratt, H. (2021). ‘Strong clinging to objects’: materiality and relationality in Melanie Klein’s Observations after an Operation (1937). Wellcome Open Research, 6.
Bennett, M. R. (2024). Kohut and Freud Models. In Childhood Stress, Trauma and Synapse Loss (pp. 109–117). Singapore: Springer Nature Singapore.
Boothby, R. (2014). Death and desire (RLE: Lacan): Psychoanalytic theory in Lacan’s return to Freud. Routledge.
Elliott, A. (2017). Psychoanalytic theory: An introduction. Bloomsbury Publishing.
Elliott, A. (2019). The ambivalence of identity: psychoanalytic theory in the space between modernity and postmodernity. In Psychoanalysis at its Limits (pp. 110–144). Routledge.
Fairfield, S. (2001). Analyzing multiplicity: A postmodern perspective on some current psychoanalytic theories of subjectivity. Psychoanalytic Dialogues, 11(2), 221–251.
Flax, J. (2023). Thinking fragments: Psychoanalysis, feminism, and postmodernism in the contemporary West. Univ of California Press.
Freud, S. (1995). Psychoanalytic theory. In A Review of Personality Theories, 10. Charles C. Thomas Publisher.
Freud, S. (2012). The basic writings of Sigmund Freud. Modern library.
Fromm, E. (2020). Escape from freedom. In Self-governing Socialism: A Reader. 1, 396–404. Routledge.
Fromm, E. (2021). The fear of freedom. Routledge.
Fromm, E. (2023). The heart of man: Its genius for good and evil. Open Road Media.
Fromm, E. (2023). The revolution of hope: Toward a humanized technology. Open Road Media.
Fromm, E. (2023). The revolution of hope: Toward a humanized technology. Open Road Media.
Hapon, N. (2019). Онтологічна незахищеність особи: філософські витоки психотерапевтичного концепту. Вісник Львівського університету. Серія: Філософські науки, (21).
Jung, C. (2024). The theory of psychoanalysis, (35). LP.
Klein, M. (1987). Selected Melanie Klein. Simon and Schuster.
Klein, M., & Tribich, D. (1981). Kernberg’s object-relations theory: A critical evaluation. The International Journal of Psycho-Analysis, 62, 27.
Kohut, H. (1994). The curve of life: Correspondence of Heinz Kohut, 1923–1981, (1). University of Chicago Press.
Lacan, J. (2011). The seminar of Jacques Lacan: Book VIII: Transference: 1960–1961.
Lacan, J., Miller, J. A. E., & Grigg, R. T. (1993). The seminar of Jacques Lacan, Book 3: The psychoses 1955–1956. In Translation of the seminar that Lacan delivered to the Société Française de Psychoanalyse over the course of the academic year 1955–1956. WW Norton & Company.
Loades, M. E., Midgley, N., Herring, G. T., O’Keeffe, S., Goodyer, I. M., Barrett, B., ... & Reynolds, S. (2024). In context: lessons about adolescent unipolar depression from the improving mood with psychoanalytic and cognitive therapies trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 63(2), 122–135.
Palm, F. (2023). Lacanian psychoanalysis, addiction and enjoyment. Body & Society, 29(1), 56–78.
Pizer, S. (2021). Building bridges: The negotiation of paradox in psychoanalysis. Routledge.
Rosenfeld, H. (1983). Primitive object relations and mechanisms. The International journal of psychoanalysis, 64, 261.
Shahar, G. (2021). Reformulated object relations theory: a bridge between clinical psychoanalysis, psychotherapy integration, and the understanding and treatment of suicidal depression. Frontiers in psychology, 12, 721746.
Strozier, C. (2020). Heinz Kohut: The making of a psychoanalyst. Other Press, LLC.
Winnicott, D. W. (2016). The collected works of DW Winnicott, (12). Oxford University Press.
Winnicott, D. W., Winnicott, C., Shepherd, R., & Davis, M. (2018). On” The Use of an Object”. In Psychoanalytic explorations, 217–246. Routledge.


