ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ (СЕНДПЛЕЙ) У РОБОТІ З ДІТЬМИ ТА ПІДЛІТКАМИ: ОБҐРУНТУВАННЯ МЕТОДУ, СФЕРИ ЗАСТОСУВАННЯ І ДОКАЗИ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/upj/2024-2-3-8

Ключові слова:

Сендплей-терапія, сендтрей, проєктивна ігрова терапія, пісочне поле, доказова психотерапія, невербальні методи.

Анотація

Анотація. Широка популярність різноманітних технік «гри з піском», їх активне впровадження в психологічну та педагогічну практику потребують належного обґрунтування ефективності методу. Мета статті – оглянути сучасний стан пісочної терапії у світі та окреслити можливості її використання, підтверджені науковими дослідженнями. Описано історію виникнення методу та його поширення світом; пояснено глибинні механізми саморегуляції психіки в процесі спонтанної дитячої гри. Визначено роль юнгіанського психоаналізу як теоретичного підґрунтя сендплей-терапії: символічна гра створює комунікацію між свідомим і несвідомим, що, своєю чергою, дає змогу змінити відносини Его-свідомості та Самості. Закладені в метод ідеї східної філософії (усвідомленої присутності, самопізнання та спонтанної творчості) сприяли його популярності у країнах Сходу, де сформувалися найпотужніші практичні школи сендплей. Оглянуто сучасний стан сендлей-терапії: описано численні відгалуження від класичного калфіфського підходу, її поєднання з іншими відомими психологічними методами. Активне впровадження сендплей у практику шкільного консультування супроводжується розробленням групових форм роботи. Обґрунтовано вживання дефініцій «пісочна терапія» та «Сендплей» у контексті наявних методологічних традицій. Детально проаналізовано досвід застосування сендплей-терапії стосовно дітей і підлітків, докази її ефективності. Накопичені експериментальні результати засвідчують позитивний вплив на соматично хворих пацієнтів у різноманітних проблемних і здорових вибірках: поліпшення емоційного стану, корекція тривожної та депресивної симптоматики, поведінкових порушень, поліпшення соціальної взаємодії, подолання проблем адаптації, розвиток самоідентифікації тощо. Особливо корисний цей метод у групах дітей, яким важко спілкуватися за допомогою вербальних засобів. Зрблено висновок щодо доцільності та обґрунтованості використання пісочної терапії у груповій та індивідуальній роботі.

Посилання

Логвінова, І. П. (2009). Особливості налагодження невербальної взаємодії з аутичною дитиною методом піскової психотерапії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 13, 181–186.

Мойсюк, І. І. (2018). Sаnd play – ігри з піском як засіб розвитку творчих здібностей дитини у початковій школі. Луцьк: Волинська обласна друкарня.

Половіна О. І. (2012). Піскова терапія: міражі піщаної педагогіки. Дитячий садок. 33 (657), 11–15.

Чекстере, О. Ю. (2023). Піскова анімація в закладі дошкільної освіти: методичні рекомендації. Київ: Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України.

Ahn, U. K., Kwak, H. J., & Lim, M. H. (2020). Minnesota multiphasic personality inventory of school sandplay group therapy with maladjustment behavior in Korean adolescent. Medicine. 99, 50 (e23272). dx.doi.org/10.1097/MD.0000000000023272

Ahn, S., Lee, Y., Lee, S. & Jang, M. (2020). A Study on Research Trends in Sandplay Therapy in Korea (2009–2018). Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 11(1), 39–71. https://doi.org/10.12964/jsst.20002

Ammann, R. (1991) Healing and Transformation in Sandplay. La Salle, Il.: Open Court.

Armstrong, S. A., Foster, R. D., & Brown, T. (2017). Humanistic Sand Tray Therapy. In B. Turner (ed.) The Routledge International Handbook of Sandplay Therapy. (pp. 305–316). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315656748-20

Blanco, P. (2023). Sandtray Therapy: A Humanistic Approach. World Journal for Sand Therapy Practice, 1(7). https://doi.org/10.58997/wjstp.v1i6.30

Boik, B. L., & Goodwin, E. A. (2000). Sandplay therapy: A step-by-step manual for psychotherapists of diverse orientations. W. W. Norton & Co.

Chalfon, M. & Ramos, D. (2021). Sandplay therapy with children with symptoms of Oppositional Defiant Disorder and Conduct Disorder. Boletim Academia Paulista de Psicologia. 41(101), 276–290.

De Domenico, G. S. (2000). Sand tray world play: A comprehensive guide to the use of the sand tray in psychotherapeutic and transformational settings. Vision Quest Into Symbolic Reality.

Deligiannis A., Pattis Zoja E., & Pinilla, M. (2020). «Oh… in silence… when there’s silence outside, we can hear the voices that speak inside» Expressive Sandwork with children in areas of conflict. Analysis and Activism 2020 + U.S. Presidency Conference. https://aras.org/sites/default/files/docs/004Deligiannis.pdf

Franco, A., & Pinto, E. B. (2003). O mágico jogo de areia em pesquisa. Psicologia USP. 14(2), 91–114. https://doi.org/10.1590/S0103-65642003000200007

Freedle, L. R. (2022). Sandplay Therapy: an Evidence-Based Treatment. Journal of sandplay therapy. 31(1), 3–9.

Freud A. (1927) Einflihrung in die Technik der Kinderanalise, Leipzig, Wien, Zurich : Internationaler psychoanalytischer Verlag.

Gallerani, T., & Dybicz, P. (2011). Postmodern sandplay: An introduction for play therapists. International Journal of Play Therapy. 20(3), 165–177. https://doi.org/10.1037/a0023440

Homeyer L. E. (2022). The History of Sand Therapy. World Association of Sand Therapy Professionals. https://worldsandtherapy.org/page/Contemporaries

Jo Y., & Park S. (2023). The Effects of Sandplay Therapy on the Degree of Overdependence, Impulsiveness, and Interpersonal Problems of Smartphone Overdependent College Students. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 14(1), 105–136. https://doi.org/10.12964/jsst.23003

Kalff, D. (2003). Sandplay: A Psychotherapeutic Approach to the Psyche, Temenos Press.

Karpaviciute, S., Somanadhan, S., McNulty, S. & Kroll, T. (2022). A Scoping Review to Map the Evidence on the Use of Sandplay to Understand the Subjective Experience. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 13, 35–100. https://doi.org/10.12964/jsst.22002

Kawai T. (2010) Jungian psychology in Japan: Between mythological world and contemporary consciousness. In M. Stein, R. A. Jones (eds.) Cultures and Identities in Transition: Jungian Perspectives. (pp. 199–207) London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203852644

Kim H.-R., & Kim Y. J. (2015). The Effects of Group Sandplay Therapy on Peer Attachment, Impulsiveness, and Social Anxiety of Adolescents Addicted to Smart Phones. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 6(2), 1–16. https://doi.org/10.12964/jsst.150005

Klein, M. (1932). The Psychoanalysis of Children. (The International Psycho-analytical Library, No. 22.). Hogarth.

Kottman, T. (2023). Adlerian Applications of Sandtray Play Therapy. World Journal for Sand Therapy Practice. 1(3), 1–13. https://doi.org/10.58997/wjstp.v1i3.17

Kronick, R., Rousseau, C. & Cleveland, J. (2018). Refugee children’s sandplay narratives in immigration detention in Canada. European Child & Adolescent Psychiatry. 27, 423–437. https://doi.org/10.1007/s00787-017-1012-0

Kwak, H. J., Ahn, U. K. & Lim, M. H., (2020). The clinical effects of school sandplay group therapy on general children with a focus on Korea Child & Youth Personality Test. BMC Psychology, 8, Article 9. https://doi.org/10.1186/s40359-020-0378-9

Lacroix, L, Rousseau, C, Gauthier, M.-F., Singh, A., GiguËre, N., & Lemzoudi Y. (2007). Immigrant and refugee preschoolers’ sandplay representations of the tsunami. The Arts in Psychotherapy. 34(2), 99–113. https://doi.org/10.1016/j.aip.2006.09.006

Lee, M.-B., Yeom, Y. O., Kim, M. S., Lee, Y., Kim, K. M., Kim, D. H., Lee, C. M., & Lim, M. H. (2023). Effects of school sandplay group therapy on children victims of cyberbullying. Medicine. 102, 14, e33469. DOI: 10.1097/MD.0000000000033469

Lee, Y., Lee, S., Jang, M., & Choi, Y. (2022) Art-based Research on Group Sandplay Therapy for Myanmar Refugee Children Staying in Malaysia. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 13(1), 243–274. https://doi.org/10.12964/jsst.22005

Lee, G. M., Johari, K. S. K., Mahmud, Z., & Jamaludin, L. (2018). The Impact of Sandtray Therapy in Group Counseling towards Children’s Self-Esteem. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 8(4), 1045–1057. DOI: 10.6007/IJARBSS/v8-i4/4132

Lee, Y.-j. & Jang, M. (2012). The effects of sandplay therapy on the depression, anxiety and saliva cortisol of university students with ADHD tendencies. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 3(1), 31–47. https://doi.org/10.12964/jsst.120002

Li, G. & Wu, X. (2022) Effect of Sandplay Therapy on the Mental Health Level of College Students. Hindawi. Computational and Mathematical Methods in Medicine. Special Issue, Article ID 3716849, https://doi.org/10.1155/2022/3716849

Li, G. K., Ge, P., Liu, G. H., Huang, X. X., Lu, G. B., Wang, Y. X., Qian, Q. F., Ou, P., & Xu, Y. Y. (2019). Clinical effect of integrated sandplay therapy in children with Asperger syndrome. Chinese journal of contemporary pediatrics. 21(3), 234–238. https://doi.org/10.7499/j.issn.1008-8830.2019.03.009

Li, J., Shi, Y. & Zhou, W. (2022). Sandplay therapy could be a method to decrease disease activity and psychological stress in children with systemic lupus erythematosus. Lupus. 31. 096120332110723. DOI: 10.1177/09612033211072398

Liu, G., Chen, Y., Ou, P., Huang L., Qian Q., Wang Y., He H. G., Hu R. (2023) Effects of Parent-Child Sandplay Therapy for preschool children with autism spectrum disorder and their mothers: A randomized controlled trial. Journal of Pediatric Nursing. 71, 6–13. DOI: 10.1016/j.pedn.2023.02.006

Lowenfeld, M. (2012). Understanding Children’s Sandplay: Lowenfeld’s World Technique. Cambridge: Margaret Lowenfeld Trust.

Lu, L., Petersen, F., Lacroix, L., & Rousseau, C. (2010). Stimulating creative play in children with autism through sandplay. Arts in Psychotherapy. 37, 56–64. https://doi.org/10.1016/j.aip.2009.09.003.

Matta, R. M., & Ramos, D. R. (2021). The effectiveness of Sandplay therapy in children who are victims of maltreatment with internalizing and externalizing behavior problems. Estudos de Psicologia (Campinas), 38, e200036. https://doi.org/10.1590/1982-0275202138e200036

Mitchell, R. R., & Friedman, H. (1994). Sandplay – Past, Present and Future. London : Routledge Press.

Mora, L. (2017). Sandplay with Young People with Intellectual Disability. In B. Turner (ed.). The Routledge International Handbook of Sandplay Therapy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315656748

Na G. H., Jang M. (2017). The Effects of Sandplay Therapy on Internalized Shame and Self-expression of Children of Alcoholics. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 8(1), 35–52. https://doi.org/10.12964/jsst.170002

Park, H., & Lee, C. (2020). The Effect of Sandplay Therapy on Emotion and Behavior of Elementary School Students with Mal-adjustment Issues: Focusing on the Korean Youth Self Report(K-YSR). School Counselling and Sandplay. 2(2), 85–94. https://doi.org/10.54084/SCS.2020.2.2.85

Park, H. Y., Kang, G. I., & Kim, M. H. (2020). The Effect of Group Sand Play Treatment Program on the Depression and Anxiety of Middle School Students. School Counselling and Sandplay. 2(2), 71–84. DOI: 10.54084/SCS.2020.2.2.71

Pattis Zoja E. (2011). Sandplay Therapy in Vulnerable Communities: A Jungian Approach. Routledge.

Pearson, M., & Wilson, H. (2014). The evolution of sandplay therapy applications. Psychotherapy in Australia. 21(1), 94–100.

Roesler, C. (2019). Sandplay therapy: An overview of theory, applications and evidence base. The Arts in Psychotherapy. 64, 84–94. DOI: 10.1016/j.aip.2019.04.001

Rousseau, C., Benoit, M., Lacroix, L., & Gauthier, M.-F. (2009). Evaluation of a sandplay program for preschoolers in a multiethnic neighborhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 50(6), 743–750. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2008.02003.x

Rozina, I. V. (2020). Peculiarities of the sandplay therapy application in dealing with aggression in teenage years. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 1(43), 13–19. DOI: 10.37203/kibit.2020.43.02

Saeidmanesh, M., Demehri, F., Alipour Esmaeili Anari, Z. (2023). Effect of Sand Play Therapy on Aggression and Emotional Adjustment of Children with Hearing Impairment. Auditory and Vestibular Research. 32(3), 198–203. https://doi.org/10.18502/avr.v32i3.12935

Shen, Y.-P. & Armstrong, S. (2008). Impact of Group Sandtray Therapy on the Self-Esteem of Young Adolescent Girls. The Journal for Specialists in Group Work. 33, 118–137. DOI: 10.1080/01933920801977397.

Smith, S. D. (2017). Developing Language Skills and Emotional Intelligence in the Elementary School through Sand Tray Stories. In B. Turner (ed.). The Routledge International Handbook of Sandplay Therapy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315656748

Steinhardt L. (2000) Foundation and Form in Jungian Sandplay: An Art Therapy Approach. Jessica Kingsley Publishers.

Tan, J., Yin, H., Meng, T., & Guo X. (2021). Effects of sandplay therapy in reducing emotional and behavioural problems in school-age children with chronic diseases: A randomized controlled trial. Nursing Open. DOI: 10.1002/nop2.1022

Turner, B. A. (2005). The Handbook of Sandplay Therapy. Temenos Press.

Unnsteinsdóttir, K. (2012). The influence of sandplay and imaginative storytelling on children’s learning and emotional-behavioral development in an Icelandic primary school. The Arts in Psychotherapy. 39(4), 328–332. DOI: 10.1016/j.aip.2012.05.004

Van Dyk, A. (1999). Lowenfeld’s Contribution to the Understanding of Trauma in Sandplay [lecture for the East Coast Sandplay Association]. http://sandplay.net/trauma

Wiersma, J. K., Freedle, L. R., McRoberts, R., & Solberg K. B. (2022). A Meta-Analysis of Sandplay Therapy Treatment Outcomes. International Journal of Play Therapy, 31(4), 197–215. https://doi.org/10.1037/pla0000180

Woollett, N., Bandeira, M., & Hatcher, A. (2020). Trauma-informed art and play therapy: Pilot study outcomes for children and mothers in domestic violence shelters in the United States and South Africa. Child abuse & neglect, 107, 104564. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104564

Xu, X., Zhang, Y., & Liu, L. (2022). Application of Sandplay Therapy in the Mental Health Education of Vocational College Students. Hindawi. Computational and Mathematical Methods in Medicine, Article 6141326, https://doi.org/10.1155/2022/6141326

Yang, Y.-s. (2014). The Effects of Sandplay Therapy on the Behavioral Problems, Self-esteem, and Emotional Intelligence of Children in Grandparents-grandchildren Families in Rural Korean Areas. Symbols and Sandplay Therapy. 5(1), 7–13. http://dx.doi.org/10.12964/jsst.130012

Yoo S.-y. (2015). The Effects of Sandplay Therapy on the Anxiety, Attachment Relations, and Interpersonal Stress of Children of Alcoholic Fathers. Journal of Symbols & Sandplay Therapy. 6(1), 25–42. https://doi.org/10.12964/jsst.150002

Weinrib, E. L. (2004). Images of the Self: The Sandplay Therapy Process. Temenos Press.

Winnicott, D. (1953). Transitional objects and transitional phenomena: a study of the first not-me possession. International Journal of Psycho-Analysis. 34, 89–97.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-31

Як цитувати

Зінченко, Н. (2024). ПІСОЧНА ТЕРАПІЯ (СЕНДПЛЕЙ) У РОБОТІ З ДІТЬМИ ТА ПІДЛІТКАМИ: ОБҐРУНТУВАННЯ МЕТОДУ, СФЕРИ ЗАСТОСУВАННЯ І ДОКАЗИ ЕФЕКТИВНОСТІ. Український психоаналітичний журнал, 2(3). https://doi.org/10.32782/upj/2024-2-3-8